راههای نوین ارتباطات الکترونیکی درون تشکیلاتی


چهل سال پس از اختراع، ایمیل اکنون کهنه شده است. پاسخ به سیل ایمیلهای دریافتی گستردگی از توان خارج شده. شرکتهای بازرگانی بدنبال راههای جایگزین بوده و در حال دگرگونی بینادی ارتباطات الکترونیکی هستند.
بطور مثال بخش رهبری شرکت آی.تی فرانسوی آتوس، از هیچ ایمیلی برای گزارش نشستهای خود، قرارها و غیره، بهره نمیبرد. هدف «ایمیل صفر» در این شرکت اعلام شد. طی همین سال جاری، آتوس قصد دارد، از ارتباط ایمیلی داخلی شرکت، خداحافظی کند. رئیس آتوس میگوید، ساعت کار باید برای رد و بدل دانش و مراوده و نه جستجوی بیهوده و طولانی بدنبال اطلاعات مفید باشد.
چهل سال پس از اختراع ایمیل، هیچگونه پیشرفت محسوسی نداشته و همان نامه معمولی باقی ماند. این ابزار ارتباط میرود تا از مرز تحمل بسیاری از انسانها بگذرد. چرا که تعداد نامه‌های الکترونیکی ابعاد حیرت انگیزی بخود گرفته است. بسیاری از بنگاههای بازرگانی خود را با سیلی الکترونیکی مواجه میبینند. روزانه ۱۴۵ میلیارد ایمیل در روز، ارسال میشوند. این رقم در سال ۲۰۱۴ احتمالا بالغ بر ۱۹۲ میلیارد در روز خواهد بود.
طبق برآوردها، کارکنان یک شرکت، حدود ۲۰ ساعت کاری را تنها با بررسی ایمیل میگذرانند. ایمیل بنویسند، پاک کنند، پاسخ دهند… پرسش اینست که آیا این زمان کاری بدرستی سرمایه گذاری شده است؟
مدیر این شرکت، ایمیل را غیرمفید میداند. او روزانه میان ۱۵۰ تا ۲۰۰ ایمیل در روز دریافت میکند. ۵۰ درصد ایمیلها را وی غیر مفید میداند. ۳۰ درصدش ارزش بازرگانی نداشته و تنها ۲۰ درصد مفید هستند. او اغلب نوتبوک خود را به خانه میاورد تا در آخر هفته صندوق پستی الکترونیکی خود را پاک سازی کند. گاهی چیزی حدود ۴۰۰۰ ایمیل.
بسیاری از ایمیلها بازارسال میشوند. به راحتی همکاران از راه سی سی تنها جهت اطلاع ایمیل میفرستند. کاری که در بسیاری از شرکتها روال است. در واقع با اینکار توجه دیگر همکاران به کاری غیرمرتبط جلب میشود. مدیران بخش از نخستین دریافت کنندگان چنین ایمیلهایی هستند. رئیس آتوس میگوید این بهترین راه برای فرار از مسئولیت است. با این شعار که » من که قبلا اطلاع داده بودم». 

BlueKiwi | Jive | Yammer | Chatter | WhatsApp
سیستم آینده ارتباطات بازرگانی و اجتماعی شکلی به گونه فیسبوک خواهد داشت. بطور مثال بلوکیوی یکی از اینگونه شبکه هاست. این سیستم به کارکنان اجازه میدهد که پروفایل شخصی با تصویر خودشان را داشته باشند. هر کارمندی صندوق پستی خود را دارد و میتواند عضو گروههای از پیش تعیین شده شده و آنجا اطلاعات خود را در تابلوهای آنجا کسب کند. جیوه 
از شرکتهایی است که در این بخش رهبری را بعهده دارد. از شرکتهای دیگر میتوان از Yammer و Chatter نام برد.
این سیستمها برای نسل جوان جذاب هستند. آنها بهرجهت در زندگی خصوصی خود کمتر ایمیل مینویسند. هر کدام که خواستار آگاه کردن دیگران باشد، در فیسبوک خود منتشر میکند. فردی که نیاز به ارتباط فوری داشته باشد، از چت بهره میبرد. یا از سیستم پیامک کوتاه WhatsApp که اس‌ام اس مجانی ارسال میکند.
رئیس شرکت آتوس میگوید، نسل آینده شبکه اجتماعی، خود بدنبال کسب آگاهی است. نه اینکه منتظر ایمیل باشد. این اطلاعات زمانی که یک کارمند از شرکت جدا میشود، بر روی تابلو باقی میماند و از میان نمیرود. با اینهمه در سالهای آینده، برای ارتباط با جهان خارج از بنگاه بازرگانی، نیاز به ایمیل باقی خواهد ماند. 
برگرفته از روزنامه دی ولت، چاپ آلمان
تیتر از من

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s